Wednesday, March 24, 2010

LAYAN.COM JUARA

Salam..

Apa khabar kepada semua? Semoga dalam keadaan yang sihat sejahtera hendaknya, InsyaAllah..Sudin Menulis sekadar untuk menghuraikan tajuk kiriman kali ini iaitu "LAYAN.COM JUARA"..

Alhamdulillah, tidak sama sekali disangka-sangka bahawa penyertaan pasukan kami yakni Layan.Com akan bisa menjuarai kejohanan boling yang dianjurkan oleh BOSCH..Dengan markah yang begitu jauh meninggalkan pasukan yang menduduki tempat kedua..

Kemenangan ini merupakan kemenangan yang tidak disangka-sangka kerana kami menggunakan konsep tawakkaltu kepada Allah..Tiada latihan dan tiada perancangan rapi..Hanyalah omongan kosong untuk mendapatkan kedudukan tempat kedua ataupun ketiga memandangkan hadiah tempat pertama sebagaimana yang telah aku katakan dalam kiriman semalam tidak menarik hati..Namun, nasib menyebelahi kami..Bak kata Wonderpet "Yang penting kerjasama"..

Sedang aku manarikan jari-jemari yang sakit ini disebabkan pertandingan tadi, hujan turun dengan begitu lebat di luar pusat siber yang sedang aku singgahi kini..Alhamdulillah..Sudah hampir agak lama bumi di Bertam tidak disirami oleh air Rahmat yang diturunkan oleh Allah..Ketandusan tanah di sini menyebabkan begitu cepat tumbuh-tumbuhan yang kutanam di halaman rumah layu selayu-layunya..Mungkin kerana aku hanya menanam dan jarang sekali menyirami dan membajainya..Insafi diri..

Mungkin perspektif di luar sana berbeza denganku..Mungkin ada yang mengeluh akan turunnya hujan dan sebaliknya..Lumrah manusia yang tidak pernah puas dengan Rahmat kurniaan Allah..Bila diturunkan hujan maka akan ada yang mengeluh..Bila tidak diturunkan hujan juga akan ada yang mengeluh..Kenapa ya?

Kadangkala, pengertian sesuatu itu tidak kita endahkan..Contohnya ketika aku sedang melayani asap-asap rokok di kawasan merokok kilang aku bekerja tadi yang mana aku ke situ dengan satu tujuan, satu matlamat dan satu niat iaitu untuk merokok..Hahaha..Kumpulan rakan-rakan seperokokku tidak turun untuk merokok ketika itu yang menyebabkan aku merokok bersendirian..Di kawasan khas itu, ada beberapa rakan sekilang yang tidak aku ketahui nama mereka kerana mereka bekerja di bahagian yang lain..Dan aku terus memasang telinga kerana kebosanan melayan fikiran..

Jelas kedengaran akan isi perbualan mereka tentang tikam-menikam dan nombor ekor..Sesuatu yang ternyata diharamkan oleh Islam yang indah lagi sempurna..Tidaklah tujuan Sudin Menulis ini untuk mengkritik tabiat berjudi mereka kerana aku yakin ianya merupakan sesuatu yang cukup mereka faham akan hukum-hakamnya berjudi..Namun, ada sesuatu yang membuatkan aku berasa tidak selesa akan perbualan mereka itu..Hayatilah apa yang tidak kena dengan dialog mereka yang akan aku taipkan di bawah:

"Ya Allah, nombor aku tak kena lagi," kata A..
"Sabaq, hang tak sabaq..Ada rezeki nanti naiklah nombor hang..Pas tu jangan pulak lupa kawan-kawan..Tak berkat oo kalau tak belanja kawan-kawan," kata B..

Canggung bukan? Dikaitkan nama yang Esa di dalam perbuatan yang terang-terang dilarang oleh Allah..Adakah mungkin si A dan B ini menggunakan kata-kata pujian itu sebagai halwa mulut mereka sahaja kerana telah diajar sejak kecil lagi oleh ibubapa mereka? Ataupun sememangnya mereka ingin merendah-rendah kemuliaan Allah? Namun aku pasti ada kemungkinan mereka ini masih lagi jahil ataupun alpa dengan nikmat kecil kehidupan di dunia tanpa menitik beratkan dunia yang kekal abadi dan implikasinya..Tiada yang boleh aku lakukan melainkan mendoakan agar mereka diberi hidayah..Untuk bersangka buruk, tidak sama sekali apatah lagi untuk menghukum mereka..Kerana Allah sendiri di dalam ayat Al-Quran ada berfirman dengan translasi yang lebih kurangnya sebegini "Janganlah kamu merendah-rendahkan orang lain kerana mungkin orang yang kamu rendah-rendahkan itu jauh lebih baik daripada kamu..Maka hendaklah kamu bersangka baik"..Dan aku pasti semua juga pernah terdengarkan kisah bagaimana seorang pelacur yang telah Allah janjikan syurga kerana menyuapi seekor anjing yang kehausan..Juga kisah akan pemuda yang telah membunuh 100 orang tetapi dijanjikan syurga setelah pemuda tersebut wafat..

Apakah kesimpulan yang ingin aku sampaikan kepada diri aku?

Bila berhadapan dengan seseorang individu yang pada mata kita begitu menyakitkan, tidak menyenangkan dan tiada membawa faedah, janganlah kita terus menghukum dengan merendahkan darjatnya sungguhpun hanya melalui hati kita sahaja..Doakanlah kebaikan dan kesejahteraan individu tersebut dan kemudian mengharapkan perlindungan daripada Allah..Dengan melakukan sebegini, ukhuwah bukan sahaja dapat dibentuk, malah mungkin boleh membawa kepada keamanan dan kasih sayang sesama manusia..Benarkan?

Sudin Menulis sampai di sini sahaja kerana perlu bergegas pulang ke rumah memandangkan hujan yang kian reda..InsyaAllah, diberi kesempatan, Sudin Menulis lagi..Senyum-senyum selalu..

No comments:

Post a Comment